رشد و تغذیه کودک

رشد شخصیت کودکان شما با اسباب بازی

چرا بازی در رشد کودک بسیار مهم است؟ آیا بازی می تواند به کشف، نجات و توانبخشی کودکانی که در محیط های آزاردهنده یا حتی در کشورهای جنگ زده زندگی می کنند کمکی کند؟ آیا بازی برای رشد بزرگسالان نیز مهم است؟

بازی یک تجربه یادگیری و یک جزء حیاتی برای رشد دوران کودکی است زیرا به کودکان اجازه می دهد رفتارهای اطرافیان خود را تقلید کنند و مهارت های اجتماعی خود را توسعه دهند. بازی و فعالیت بدنی برای رشد کودک ضروری است زیرا یادگیری شناختی، فیزیکی، عاطفی، اجتماعی و حرکتی و همچنین بهزیستی را ممکن می‌سازد. کنوانسیون سازمان ملل متحد در مورد حقوق کودک بیان می کند که هر کودکی حق بازی دارد.

کودکان با اجرای روال ها و مضامین، نقش آفرینی، اختصاص دادن صفات به اشیاء بی جان، و استفاده یا صحبت در مورد اشیا به گونه ای که گویی چیز دیگری هستند، به بازی می پردازند و قوه تخیل خود را از این طریق تقویت می کنند.

اسباب بازی‌ ها نقش بسیار مهمی‌در زندگی و آینده کودکان دارند. کودکی مهم ترین دوران زندگی به حساب می‌آید.بنابراین استفاده از یک بازی مناسب می‌تواند خلاقیت کودک را توسعه و امکان تجربه زندگی را برای کودک فراهم کند. در این صورت کودک با آنها  دوست می‌شود و انواع مهارت ها را فرا می گیرد.

بر اساس نظریه متخصصان علوم رفتاری اسباب بازی سبب فکر کردن و رشد تخیل کودک می‌شود.

نقش بازي در رشد شخصيت كودكان

  • رشد اجتماعی: بازی ها، به خصوص بازی های گروهی باعث میشوند تا کودکان انواع مهارت های اجتماعی را فرا بگیرند و بتوانند با دوستان خود ارتباط برقرار کرده و قوانین مرتبط با بازی ها را رعایت کنند. در نتیجه بسیاری از کودکان مهارت های اجتماعی را برای اولین بار از طریق بازی فرا گرفته و سپس آن ها را تقویت می کنند.
  • رشد فیزیکی: اسباب بازی های حرکتی که باعث جنب و جوش کودک می شوند باعث میشوند انواع مهارت های فیزیکی کودک شما تقویت شود.
  • رشد تربیتی: زمانی که کودک شما با اسباب بازی های مختلف بازی می کند انواع مهارت های تربیتی از جمله: نیکی،امانت داری را فرا می گیرد.
  • رشد زبانی: زمانی که کودک شما به صورت فردی یا گروهی به بازی می پردازد انواع مهارت های زبانی و تعامل با دیگران را فرا میگرد انواع اسباب بازی های موزیکال نیز باعث میشوند کودک شما تعامل با دیگران را فرا گیرد.
  • توسعه شناختی: اسباب بازی‌های مختلف مهارت‌های شناختی متفاوتی را به کودک شما آموزش می‌دهد. به عنوان مثال، نقش آفرینی باعث میشود فرزند شما انواع شغل ها را بشناسد، همچنین بلاک های ساختنی و لگوها به توانایی حل مسئله در کودک شما کمک می‌کند.

    کمک به کودکان برای یادگیری مقابله با مشکلات

    هر فرد برای رشد ذهنی و اجتماعی خود، نیازمند اندیشه و تفکر است و اسباب بازی برای کودکان خمیر مایه این تفکر و اندیشه است. آمادگی جسمی و روحی برای مقابله با مشکلات بخشی از فلسفه ی بازی کودکان است، بنابراین بازی هر چه گسترده تر، پیچیده تر و اجتماعی تر باشد کودک از مصونیت روانی بیشتری برخوردار می شود. امروزه کودکان بسیاری در محیط های آزار دهنده ای زندگی می کنند که ممکن است مربوط با خانواده و یا کشوری باشد. اسباب بازی ها باعث میشوند کودک شما در دنیای کودکی خود غرق شود و از آرامش روانی برخوردار شود. مهارت حل مسئله نیز یکی از مهارت های مهم است که آینده کودک را نیز تحت الشعاع قرار می دهد.

    بازی و خلاقیت نوجوانان

     

    اسباب بازی ها فقط مختص کودکان نیستند. آنها همچنین به نوجوانان و حتی بزرگسالان مربوط می شوند. نوجوانان با ورود به مدرسه و یادگیری دروسی مانند زبان و ریاضی دچار سردرگمی میشوند و ممکن است دچار تضعیف در برخی دروس خود شوند. اسباب بازی های شناختی در این میان نقش پررنگی دارند که اگر شما از دوران کودکی فرزند خود را با انواع بازی ها و مهارت ها آشنا بسازید کودک شما با انواع مسائل ریاضی تا حد کمی آشنا بود. امروزه انواع اسباب بازی های یادگیری دروس مختلف برای نوجوانان نیز وجود دارد که تاثیر بسیاری در یادگیری نوجوانان شما دارد.

    نتیجه گیری

    بازی و اسباب بازی، فعالیتی است که یکی از اساسی ترین نیاز کودک شما است و جنبه های مختلفی از رشد کودک شما را تحت تاثیر خود قرار می دهد. بازی کردن به صورت فردی یا گروهی باعث رشد ذهنی، عاطفی، حرکتی و خلاقیت کودکان شما می شود. کودکان از طریق بازی کردن با انواع واقعیت ها آشنا شده و همچنین به اهمیت وجود برخی چیز ها نیز پی می برند.

    “با اسباب بازی های مناسب آینده کودکان خود را درخشان سازید”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × یک =