مقالات

معرفی انواع اسباب بازی مناسب کودکان دارای معلولیت

اسباب بازی مناسب کودکان دارای معلولیت

اسباب بازی مناسب کودکان دارای معلولیت تفاوت هایی با اسباب بازی های کودکان عادی دارند. با توجه به اهمیت آشنایی والدین با ویژگی های اسباب بازی های مناسب کودکان دارای معلولیت ، در ادامه چند نمونه از بهترین اسباب بازی ها برای کودکان معلول را جسمی و ذهنی به شما معرفی کرده ایم.

بازی و سرگرمی برای همه کودکان از جمله کودکان معلول اهمیت زیادی دارد. بازی با اسباب بازی های مناسب به رشد ذهنی و اصلاحات مشکلات جسمی بچه ها کمک شایانی می کند و روی حواس پنج گانه آنها تأثیر مثبتی می گذارند.

انجام فعالیت های بدنی می تواند عضلات بدن کودک را تقویت کرده و باعث افزایش هماهنگی اعضای بدن کودکان شود. علاوه بر این، بازی کردن با کودکان معلول، حس بسیار خوبی در آنها القا می کند. بنابراین بسیار مهم است که اسباب بازی انتخابی شما متناسب با فرزندتان باشد و او را با مشکل روبرو نکند.

معیارهای انتخاب اسباب بازی مناسب

معیارهای انتخاب اسباب بازی مناسب

اولین و مهمترین نکته، دانستن معیارهای اسباب بازی مناسب کودکان دارای معلولیت است. چهار معیار اصلی برای مناسب بودن یک اسباب بازی برای کودکان معلول وجود دارد که عبارت اند از؛

  1. بررسی توانایی های حرکتی و ارتباطی کودک و تمایلات شخصی او.
  2. شناخت قدرت و توانایی های اسباب بازی انتخابی در پرورش مهارت ها.
  3. بررسی توانایی اسباب بازی در ایجاد مهارت ارتباط برقرار کردن کودک با دیگران.
  4. بررسی ایمنی و بی خطر بودن اسباب بازی

بازی و اسباب بازی مناسب برای کودکان دارای معلولیت

در هنگام تهیه اسباب بازی به مشخصات و راهنمای استفاده از آن توجه کافی داشته باشید. برخی اسباب بازی‌ها برای کودکان با نیازهای خاص توضیحات تکمیلی را شامل می شوند که می تواند موثر باشند. اسباب بازی های که برای کودکان دارای معلولیت مناسب اند معمولا دارای این ویژگی ها هستند:

  • دارای انعطاف پذیری کافی

این اسباب بازی ها دارای انعطاف پذیری کاملی هستند که کودکان می توانند از آن ها در انواع بازی ها به راحتی استفاده کنند. لگوها و بلاک های ساختنی جزء این دسته از اسباب بازی ها هستند.

  • جذابیت زیاد برای کودکان دارای مشکلات حسی و یا حرکتی

اسباب بازی حباب ساز می تواند گزینه بسیار خوبی باشد. در حالی که بازی های کامپیوتری با صدای بلند یک انتخاب کاملا نامناسب است که برای استفاده از آن به تعاملات پیچیده ای نیاز دارند.

  • نیازمند سطح تمرکز پایین، ارتباط کلامی نسبتا کم، هماهنگی بدنی متوسط و حتی کم

به عنوان مثال، تاب و سرسره می توانند برای این کودکان مناسب باشند، درحالیکه بازی های فکری مونوپلی، گزینه نامناسبی است.

ضرورت انتخاب اسباب‌بازی مناسب برای کودک معلول

ضرورت انتخاب اسباب‌بازی مناسب برای کودک معلول

همانقدرکه می گوییم بازی باعث رشد کودکان می شود به همان میزان باید دقت کنید که انتخاب بازی و اسباب‌بازی‌های نامناسب برای کودکان دارای معلولیت می‌تواند او را با چالش ها و مشکلات جدی دیگری رو به رو کند.

اسباب بازی با چه ویژگی هایی برای کودکان معلول مناسب است؟

اسباب بازی‌های کودکان باید دارای ویژگی‌ها و خصوصیات خاصی باشد؛ اما برای انتخاب اسباب بازی مناسب کودکان دارای معلولیت باید به مراتب دقت بیشتری داشته باشید و همچنین این اسباب بازی‌ها دارای اصول و قواعدی هستند که در اسباب بازی‌های عادی چندان حائز اهمیت نیستند.

یکی از موارد مهمی که در خرید اسباب بازی باید به آن توجه داشته باشید این است که جنس آن باید نرم بوده و فاقد لبه‌های تیز و برنده باشد و همچنین در برابر ضربات از مقاومت بالایی برخوردار باشد.

این گروه از کودکان به دلیل شرایطی ویژه ای که دارند تمایل زیادی به بازی کردن ندارند؛ اما شما با انتخاب اسباب بازی‌های جذاب با رنگ‌های شاد و دلنشین او را تحریک می کنید و میل کودک را برای انجام بازی های مختلف افزایش می‌دهید.

یکی دیگر از ویژگی‌هایی که اسباب بازی مناسب کودکان دارای معلولیت دارد این است که سنگین نباشند و کودک بتواند آن را به راحتی جا به جا کند.

انتخاب اسباب بازی بر اساس نوع معلولیت

انتخاب اسباب بازی بر اساس نوع معلولیت

اسباب بازی مناسب برای کودکان دچار اوتیسم :

اسباب‌بازی‌هایی که کودک را به فعالیت و تحرک ترغیب کند، هدف‌دار باشد و بازی با آنها باعث درگیر کردن هر دو طرف راست و چپ بدن شود برای این دسته از کودکان مناسب هستند.

از طرفی اسباب‌بازی‌هایی که با باتری کار کنند یا دارای چراغ یا صدای زیاد الکترونیکی باشند ممکن است توانایی کودک را در ارتباط گرفتن با دیگران مختل کنند.

پازل و بلوک های ساختنی رنگارنگ، قطار اسباب بازی، لوازم موسیقی اسباب بازی و انواع وسایل بادی که باعث تقویت مهارت های حرکتی می شود، جزء اسباب‌بازی‌های پیشنهادی برای این دسته از کودکان هستند.


اسباب بازی مناسب برای کودکان دارای معلولیت ذهنی- جسمی:

بهتر است برای این دسته از کودکان اسباب‌بازی‌هایی را انتخاب کنید که تمرکز بیشتری روی تقویت مهارت‌های حرکتی داشته باشند و کودک را به تحرک و داشتن فعالیت های بیشتر تشویق می‌کنند. ماشین اسباب بازی قدرتی، انواع توپ‌ها، لگو، هل دادن کالسکه عروسک- حرکت قطار و انواع ماشین بازی روی زمین تمرین مفیدی برای پرورش حرکات این کودکان است.

اسباب بازی مناسب برای کودکانی که اختلال بینایی دارند:

اسباب بازی مناسب برای کودکانی که اختلال بینایی دارند:

اسباب‌بازی‌هایی را انتخاب کنید بهتر است برای کودکان نابینا اسباب‌بازی‌هایی انتخاب کنید که برای لمس کردن مناسب باشند و سطح برجسته داشته باشند مثل توپ بسکتبال .

اسباب‌ بازی این کودکان باید به‌گونه‌ای باشند که کودک با لمس آن به جنس، اندازه، شکل و… آن پی ببرد. همچنین اسباب‌بازی‌های موزیکال مثل عروسک‌های سخن‌گو، ماشین‌های اسباب بازی موزیکال و… باعث ارتباط بهتر کودک نابینا با آن می‌شود زیرا کودکان نابینا از طریق صدا می‌توانند شکل اسباب‌بازی را در ذهنشان تجسم کنند.

اسباب بازی مناسب برای کودکانی که اختلال شنوایی دارند:

متأسفانه، نوزادان و کودکان ناشنوا اغلب دچار محرومیت از تکلم یا محدودیت در صحبت کردن را تجربه می کنند که این امر می‌تواند باعث اختلال در رشد شناختی و ارتباطی کودک شود.

برای کمک به حداقل رساندن اختلالاتی که کودک ناشنوا ممکن است با آن روبرو شود، بهتر است اسباب‌بازی‌هایی را انتخاب کنید که موزیکال باشند تا حس بینایی و لامسه کودک را تحریک کنند مثل ارگ و میکروفن‌های اسباب‌بازی و… که باعث تقویت مهارت‌های اجتماعی، ارتباطی و کلامی کودک نیز می‌شود.

اسباب بازی مناسب برای کودکانی که دچار اختلال در گفتار هستند:اسباب بازی مناسب برای کودکانی که دچار اختلال در گفتار هستند:

اگر کودک در گفتار یا برقراری ارتباط با دیگران دچار مشکل است، اسباب‌بازی‌هایی را انتخاب کنید که تمرکز آنها روی تعامل با دیگران است مثل عروسک‌های سخنگو، اسباب‌بازی‌هایی که باید کلمات را با آنها تکرار کرد، پازل کلمات، میکروفون‌هایی که صدا را ضبط می‌کنند و هر اسباب‌بازی دیگری که کودک بتواند با آنها ارتباط برقرار کند، برای این دسته از کودکان مناسب است.

کدام اسباب بازی ها مناسب کودکان معلول است؟

بازی ها و اسباب بازی های مختلفی برای کودکان دارای معلولیت وجود دارد که در این بخش چند مورد از آن ها را نام می بریم. دقت کنید که این اسباب بازی ها از فیلترهای ذکر شده، عبور کرده اند و برای کودکان معلول مناسب هستند:

  • لگو، بلوک ساختنی و سایر اسباب بازی های ساختنی
  • بازی های حرکتی ورزشی به ویژه توپ بازی
  • تاب و سرسره و اسباب بازی های بادی
  • اسباب بازی های آبی
  • حباب ساز
  • پازل ها
  • اسباب بازی های حسی مثل خمیر بازی و اسلایم
  • بوردگیم ها مثل شطرنج و بازی های کارتی ساده
  • هنر و کاردستی

کجا اسباب بازی مناسب معلولان بخریم؟

فروشگاه نیماپروداکت مجموعه‌ای متنوع  از جذاب ترین انواع اسباب‌ بازی های دخترانه و پسرانه را تهیه کرده است. می‌توانید در بین محصولات این فروشگاه اسباب بازی، اسباب بازی های زیادی مناسب برای کودکان دارای معلولیت موجود است که می توانید به راحتی به‌صورت حضوری یا غیرحضوری تهیه کنید و در سریع ترین زمان ممکن درب منزل تحویل بگیرید.

سخن پایانی

بازی کردن برای کودکانی که با انواع معلولیت به دنیا می آیند، به اندازه بقیه بچه ها حائز اهمیت است و لازم است که والدین انواع اسباب بازی کاربردی برای کودک معلول خود تهیه کنند و مهارت ها و موضوعات مختلف را از این طریق به آنها آموزش دهند.

اسباب بازی مناسب کودکان دارای معلولیت؛ لزوما نباید با اسباب بازی کودکان سالم تفاوت چندانی داشته باشند، زیرا اصل در انتخاب و استفاده از اسباب بازی در لذت بردن، بازی و سرگرمی کودکان است.

با این حال باید اسباب بازی ها را باتوجه به توان جسمی و ذهنی کودک انتخاب کرد تا علاوه بر اینکه کودک از بازی لذت میبرد، باعث تقویت و توانمندی عضو معلول او نیز شود .

اسباب بازی های کاربردی برای کودکان دارای نیاز های ویژه باید او را به تعامل و تحرک بیشتر تشویق کرده و  باعث رشد و پرورش حواس پنج گانه او شود و به کودک احساس خوبی بدهد.

اختلالات گفتاری، شنوایی، بینایی و یا کم توانی ذهنی و … هر چه که باشد، کودکان معلول هم باید درست مثل بقیه بچه ها بازی کنند و یاد بگیرند و لذت ببرند. به همین دلیل ما در این مقاله تلاش کردیم راهنمای خرید اسباب بازی مناسب کودکان دارای معلولیت را به شما ارائه دهیم تا بتوانید اسباب بازی کاربردی برای این دسته از کودکان تهیه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده − هفت =