بازی و سرگرمی کودک

نگاهی به تاریخچه اسباب بازی در ایران و جهان

در این زمان کمتر کسی است که نداند اسباب بازی چیست و چه کاربردهایی دارد.در این مقاله می خواهیم مروری بر تاریخچه اسباب بازی بی اندازیم و این شاید براتون جالب باشه که اولین اسباب بازی ها به چه صورت بودند.

اسباب بازی در بازی استفاده می شود اگرچه چقدر جالب می شود که برای یک بازی خاص تولید شده باشد.بازی با اسباب بازی از ویژگی های خاص و مفید خود برخوردار است که البته کودک یا خردسال شما میتواند با لذت بازی با اسباب بازی،آموزش های مورد نیاز برای زندگی در یک جامعه را آموزش ببنید که خب این خیلی خوب است و یکی از بهترین ویژگی های اسباب بازی است.

اکثر اسباب بازی ها از مواد مختلفی مانند چوب ، خشت ، کاغذ و پلاستی فشرده و…  ساخته میشوند که فاقد مواد مضر هستند و هیچگونه ضرری برای کودک دلبند شما نخواهند داشت.بسیاری از اسباب بازی ها به گونه ای طراحی شده اند که به عنوان اسباب بازی در خدمت کودک باشند،اما در این میان کالاهایی  هستند که برای اهداف دیگر تولید می شوند به عنوان مثال می توان یک هواپیمای کاغذی را مثال زد که میتوان با بستن کاغذ آن را ساخت و آن هم پرواز کند و اما شکل های جدیدتر اسباب بازی ها شامل سرگرمی دیجیتال و اسباب بازی های تعاملی است یا اسباب بازی های امروزی که به شکل زیبا و کاربردی طراحی شده اند.

بعضی از اسباب بازی ها در درجه اول به عنوان کالاهای جمع آوری و تولید می شوند و فقط برای نمایش در نظر گرفته شده اند اما از طرفی دیگر اسباب بازی هایی دیگر برای بازی و ویژگی های بخصوص خود که میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بالا بردن سطح هوش کودک
  • بالا بردن مهارت‌های حرکتی
  • بالا بردن فعالیت‌های جسمی و روانی
  • رشد اجتماعی-عاطفی و غیره
  • تقویت ارتباطات مغزی

منشأ اصلی اسباب بازی ها ماقبل تاریخ است؛ عروسک ها ، نوزادان ، حیوانات و سربازان و همچنین ابزارهایی که توسط بزرگسالان استفاده می شود ،که به راحتی در مکان های باستان شناسی یافت می شوند. منشاء کلمه “اسباب بازی” ناشناخته است و اسباب بازی ها عمدتا برای کودکان ساخته میشوند و تصور میشود که اولین اسباب بازی در قرن 14 میلادی ساخته شده است و تصور می شود قدیمی ترین اسباب بازی قدمتی 4000 ساله دارد.

بازی با اسباب بازی ها وقتی بزرگ می شوند و یاد می گیرند در مورد دنیای اطراف ما بسیار مهم است. کودکان کوچکتر از اسباب بازی هایی برای کشف هویت خود استفاده می کنند ، به بدن خود کمک می کنند تا قوی شود ، علت و معلول را بیاموزد ، روابط را کشف کند و مهارت های لازم را در بزرگسالان کسب کند. بزرگسالان در بعضی مواقع از اسباب بازی ها برای ایجاد و تقویت پیوندهای اجتماعی ، آموزش ، کمک به درمان و یادآوری و تقویت دروس از دوران جوانی خود استفاده می کنند و تاثیر گذار هم بوده است.

امروزه و با پیشـرفت تکنولوژِی و شرکـت های به وجوت آمده در عرصه اسـباب بازی،اسباب بازی هایی با کیفیت بالا و زیبایی های بسیار بالا تولـید می شوند که این شرکـت ها با طراحی منحصر به فرد خود با داشتن مهندسان،کمک های بسیار زیادی به ما کردند.برای مثال می توان از شرکـت ” لِـگو | LEGO ” یاد کرد که با ساخت لِگو های منحصر بفرد خودش آدمای زیادی رو به خودش جذب کرده و البته این جذب بی دلیل نیست چون این شرکت واقعا فوق العادست.

بـازی نحوه رشد تخیل کودکان است که پایه و اساس خلاقیت در یک کودک اسـت و به طور کلـی می توان گفـت کنجکـاوی توضیحات احتمالی را می پرسد و تصور می کند. در حال بازی می پرسد که اگر چه کند و تـور می کند که معمولی چگونه خارق العاده،تخـیل یا داستان می شود و این خود قـدرت تصور و تخیل کودک را تقویت میکند.

خلاقیت و توانایی ارائه ایده های جدید شگفت انگیز و با ارزش است و این یک مهـارت اساسی است که در قـرن بیست و یکم به وجود آمده است. شکل خاصی از خلاقیت که منطق و استدلال را با سرگرمی و تخیل ترکیب می کند.هیجان سرگرمی در کنار یک ماجراجویی به کودکان شور و شوق میبخشد و به آن ها اجازه می دهد بچه ها ایده های خود را خلق کنند.سرگرمی شادی است که ما وقتی کاملاً درگیر کارهایی هستیم که مستلزم تسلط باشد و وقتـی تـوانـایی های ما با چالـش مورد نظر در تـعـادل باشند و ما در حال پیشـرفـت در جهـت رسیدن به هـدف هستیم ، خود یک شادی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده − 11 =