بازی و سرگرمی کودک

کودک چرا اسباب بازی خود را می‌شکند و خراب می‌کند؟

کودک چرا اسباب بازی خود را می‌شکند

اینکه کودک چرا اسباب بازی خود را می‌شکند و خراب می‌کند دلایل روانشناسانه‌ی مختلفی دارد. کودکان عاشق اسباب بازی هستند و تقریبا غیر ممکن است که کودکی تا حالا با اسباب بازی‌ای بازی نکرده باشد. همچنین اسباب بازی‌ها نقش محوری در رشد و یادگیری کودک دارد. بازی با اسباب بازی به کودک کمک می‌کند تا خلاقیت خود را تقویت کند و روابط اجتماعی خود را با دیگر افراد مانند خانواده و دوستانش را گسترش دهد.

لزوماً شکستن اسباب بازی نشان دهنده‌ی پرخاشگری و رفتار مخرب کودک نیست زیرا یادگیری کودکان با آزمون و خطا صورت میگیرد و شکستن اسباب بازی نیز از این قائده مستثنی نیست اما اگر این رفتار ادامه پیدا کند باید دلایل آن را پیدا کرده و با ارائه راهکار مناسب مشکل کودک خود را حل کنید.

چرا کودک اسباب بازی‌هایش را می‌شکند؟

چرا کودک اسباب بازی‌هایش را می‌شکند؟

به طور کلی شکستن اسباب بازی یا هر وسیله دیگری توسط کودکان اتفاق عجیبی نیست. کودکان به اندازه‌ی افراد بزرگسال برای اسباب بازی‌‌هایشان ارزش قائل نیستند و دلیلش هم کودک بودن آنها است. در بسیار از مواقع آنها عواقب شکستن و تخریب اسباب بازی‌های اطراف خود را نمی‌دانند و صرفاً آن را بخشی از بازی خود می‌دانند.

در بعضی از مواقع نیز کودک برای نشان دادن قدرت یا ناراحتی خود به اطرافیانش دست به این کار می‌زند. وقتی رفتار اشتباهی از کودک سر می‌زند که مورد استقبال شما نیست، از سمت شما بازتابی از ناراحتی و دلخوری به کودک منتقل می‌شود و در بسیار از مواقع واکنش کودک شما به این حس، یک رفتار مخرب و پرخاشگرانه خواهد بود.

یکی دیگر از دلایل اینکه چرا کودک اقدام به شکستن اسباب بازی‌هایش می‌کند جلب توجه اطرافیانش است. توجه و محبت شما ارتباط مستقیمی با اینکه کودک چرا اسباب بازی خود را می‌شکند دارد، محبت بیش از اندازه و عدم نفی کار ‌های اشتباه کودک به او اعتماد به نفس کاذب می‌دهد و همین کار از عوامل این رفتار مخرب است.

دلایل شکستن اسباب بازی توسط کودک

دلایل شکستن اسباب بازی توسط کودک

حس کنجکاوی کودک

کنجکاوی قوی ترین حسی است که هر کودکی تجربه می‌کند. آنها نسبت به هر صدا و حرکتی کنجکاوی نشان می‌دهند و دائماً تلاش می‌کنند تا محیط اطراف خودشان بشناسند. به همین دلیل اسباب بازی‌ها بیشتر از هر وسیله دیگری با کودکان در تعامل هستند و کودکان به طور مداوم نسبت به آنها واکنش نشان می‌دهند. آنها در تلاش هستند تا به تکان دادن یا ضربه زدن به اسباب بازی خود، آنها را بشناسند و نحوه کلی عملکرد و حرکت اسباب بازی خود را یادبگیرند.

گاهی اوقات این احساسات کودک موجب خسارت یا شکستن اسباب بازی می‌شود. به همین دلیل کنجکاوی از دلایل اصلی اینکه چرا کودک اسباب بازی خود را می‌شکند، است.

نداشتن علاقه به اسباب بازی خود

نداشتن علاقه به اسباب بازی خود

هنگامی که می‌خواهید برای کودک خود اسباب بازی بخرید، حتما علایق او را در نظر بگیرید. کودک همیشه با اسباب بازی‌ای سرگرم می‌شود که دوستش داشته باشد و حس خوبی به او منتقل کند. پاسخ دیگری که می‌توان به این سوال داد که کودک چرا اسباب بازی خود را می‌شکند این است که، ممکن است کودک شما از ظاهر آن اسباب بازی بترسد و به همین دلیل آن را پس می‌زند.

جلب توجه

اگر به کودک خود توجه کافی نکنید و خواسته‌های معقول او را نادیده بگیرید، دست به پرخاش خواهد زد. کودکان نیاز به توجه دارند و همیشه می‌خواهند در مرکز توجه و دید دیگران باشند تا بتوانند خودشان را به بقیه نشان دهند. به همین دلیل ممکن است برای این کار دست به شکستن اشیاء به خصوص اسباب بازی‌های خود بزند.

حسادت

حسادت نیز از از عوامل اینکه کودک چرا اسباب بازی‌ خود را می‌شکند، است. هنگامی که شما میان فرزندان خود حتی به صورت نا خواسته تبعیض قائل می‌شوید، کودک کوچکتر احساس حسادت خواهد داشت و این احساس رفته رفته به پرخاش ختم می‌شود.

دلیل روانشناسی پرتاب اشیاء توسط کودک

دلیل روانشناسی پرتاب اشیاء توسط کودک

نوزادان و کودکان نوپا اسباب بازی‌های خود را به دلایل مختلف پرتاب می کنند. با این حال، دو دلیل اصلی وجود دارد که آنها این کار را انجام می دهند:

نوزادان و کودکان نوپا در حال کشف و درک کردن دنیای اطراف خود هستند و سعی می کنند بفهمند کارها چگونه پیش می‌روند. آنها وقتی چیزی را روی زمین می اندازند پرتاب می‌کنند، تمایل دارند تا عواقب و اتفاقاتی که بعد از این کار قرار است بیفتد را درک کنند و بفهمند. آنها ممکن است تعجب کنند که چرا جسم به جای اینکه به سمت بالا بیفتد به سمت پایین سقوط کرده یا وقتی به چیز دیگری برخورد می کند صدا ایجاد می کند.

دلیل دوم اینکه نوزادان و کودکان اشیاء یا اسباب بازی‌هایشان را پرتاب می‌کنند این است که فعالیت یا نحوه کارکرد اسباب‌بازی‌شان آنطور که آنها انتظار دارند نیست و همین باعث نا امیدی و پرخاش آنها می‌شود.

چگونه کودک را در مقابل شکستن اسباب بازی‌هایشان کنترل کنیم؟

چگونه کودک را در مقابل شکستن اسباب بازی‌هایشان کنترل کنیم؟

عصبانی نشوید

عصبانیت شما از دلایل اصلی اینکه کودک چرا اسباب بازی خود را می‌شکند است. قطعا دیدن همچین رفتاری هرکسی را دلخور می‌کند اما شما به عنوان والدین کودکتان نیاز دارید تا با فرزند به این رفتار با آرامی و خونسردی برخورد کنید چون عصبانیت شما فقط وضع موجود را بدتر می‌کند. سعی کنید رفتار کودک خود را توجیح کنید، خونسردی و قاطعیت خود را حفظ کنید و سپس با کودکتان در مورد خراب کردن اسباب بازی و عواقب طبیعی آن صحبت کنید.

به او اجازه جبران دهید

هنگامی که اسباب بازی شکسته کودک خود را دیدید، به جای تهدید کردن او، به کودکتان اجازه دهید تا اشتباه خود را جبران کند. با این کار اگر کودک شما اسباب بازی خود را از روی کنجکاوی شکسته باشد، به فکری راه حلی برای تعمیر و درست کردن اسباب بازی خود میوفتد.

با این کار هم حس کنجکاوی او قوی‌تر می‌شود و هم نسبت به وسایل خود وظیفه ‌شناس خواهد شد.

اتاق او را مرتب نگه دارید

هنگامی که اتاق کودکتان نامرتب و بهم ریخته باشد، کودک شما ممکن است برای جا به جایی‌ وسایل خود آنها را پرت کنند. یکی دیگر از عواملی که در اینکه کودک چرا اسباب بازی خود را می‌شکند و خراب می‌کند نقش دارد شلختگی است. به کودک خود آموزش دهید تا بعد از اتمام بازی‌اش اسباب بازی خود را در جای مناسب و از پیش تعیین شده قرار دهد.

آموزش

عدم آموزش و یادگیری کودک از دیگر عوامل ایمه کودک چرا اسباب بازی خود را می‌شکند، است، زیرا آموزش مهم ترین راهکار برای جلوگیری از اینگونه رفتار ها است. به کودک خود قوانین بازی را یاد دهید و به او بگویید با اسباب بازی‌های خود مهربان باشد و آنها را دوست داشته باشد. با این کار نگاه کودک نسبت به اسباب بازی‌ها و وسایل خود به طور کامل عوض می‌شود و آنها را مانند دوستان خود دوست خواهند داشت.

درست و نادرست را به او آزمایش دهید. به او بگویید که هر اسباب بازی‌ای ارزشمند است و حتی اگر آن را دوست ندارد، شکستن و پرت کردن آن اسباب بازی کار درستی نیست و اگر نمی‌خواهد با اسباب بازی خود بازی کند آن را در کمدش قرار دهد.

برای جلوگیری از رفتار مخرب کودک چه اقداماتی انجام دهیم؟

در قدم اول با مشکل پیش آمده منطقی برخورد کنیم و همراه با کودکمان با آن رو به رو شویم. سپس به او راهکار هایی برای جبران اشتباه خود بدهیم و اجازه دهیم که با پیامد‌ها و عواقب رفتار خودش رو به رو شود و در این راه او را تنها نگذاریم. در اخر نیز به جای سرزنش و تنبیه به او آموزش دهیم و در صورت انجام کار درست او را مورد تشویق نیز قرار دهیم.

اهمیت تناسب بین سن کودک و اسباب بازی

هنگامی که به فروشگاه اسباب بازی می‌رویم، می‌بینیم که تقریبا همه‌ی اسباب بازی‌ها برچسب رده سنی دارند. گاهی اوقات این برچسب صرفاً راهنمای بازی است ولی در بیشتر مواقع نوعی هشدار است.

اطلاعات مربوط به محدوده سنی می تواند برای ایمنی مهم باشد به عنوان مثال، وقتی اسباب بازی ها حاوی قطعات کوچکی هستند که کودک می تواند آن را ببلعد. در این موارد، عاقلانه است که اطلاعات مربوط به محدوده سنی توصیه شده را دنبال کنیم. محدوده سنی نشان دهند سخت بودن یا آسان بودن بازی نیز هست، اگر اسباب بازی‌ای را برای کودک خود  تهیه کنیم که بازی با آن دشوار است، کودک رفته رفته نسبت به آن اسباب بازی دلسرد شده و گاهی اوقات این دلسردی موجب پرخاش و در نهایت آسیب و شکستن اسباب بازی می‌شود.

بهترین فروشگاه برای خرید اسباب بازی کجاست؟

فروشگاه نیما‌پروداکت با چندین سال سابقه درخشان در تامین انواع اسباب بازی در تهران است. علاوه بر تضمین اصالت و سلامت کالا ها به شما این اطمینان را می دهد که محصولی با کیفیت و مناسب خریداری می کنید. همچنین شما می توانید در صورت داشتن هرگونه سوال با کارشناسان فروش ما در تماس باشید تا خریدی آسوده و مطمئن را تجربه کنید.

سخن پایانی

این که کودک چرا اسباب بازی‌های خود را میشکند به دلایل و عوامل مختلفی بستگی دارد. پرخاشگری، عصبانیت، حسادت و مهم تر از همه حس کنجکاوی ذاتی کودکان در این رفتار نقش دارند.شما والدین نیز هنگام خرید اسباب بازی باید به رده سنی آن توجه کنید تا اسباب بازی‌ای متناسب با سن کودک تهیه کنید. وظیفه‌ی والدین در مواقعی که کودک پرخاشگر می‌شود این است که با حفظ خونسردی خود نسبت به این رفتار؛ واکنش مناسب داده و با ارائه راهکار هایی مانند آموزش و دادن فرصت جبران به کودک خود، این رفتار را اصلاح کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده − 5 =