بازی و سرگرمی کودک

چرا کودک با اسباب بازی بازی نمی کند؟ | همه چیز درباره‌ی دلیل بازی نکردن کودکان با اسباب بازی

چرا کودک با اسباب بازی بازی نمی کند

چرا کودک با اسباب بازی بازی نمی کند از سری سوالات متداولی است که بسیاری از والدین به دنبال پاسخ آن هستند.  ما به عنوان والدین همیشه سعی می کنیم بهترین اسباب بازی ها را برای فرزندانمان تهیه کنیم. اما بسیاری از والدین می‌پرسند: «چرا فرزندم خیلی زود علاقه خود را به اسباب‌بازی‌ها از دست می‌دهد؟» یا، « چرا فرزندم نمی تواند به تنهایی بازی کند؟». “چه اسباب بازی هایی را برای او بخرم؟”

ما اینجا هستیم تا به شما اطلاع دهیم که این امر کاملا طبیعی است و شما تنها نیستید!! بنابراین نفس عمیقی بکشید و به خواندن چهار دلیل برای اینکه چرا کودک با اسباب بازی بازی نمی کند و همچنین برخی پیشنهادات بازی در این زمان ادامه دهید.

پاسخ به سوالات کلیدی در رابطه با علل بازی نکردن کودک با اسباب بازی خود

اگر مشاهده کردید که کودک دیگر تمایلی به بازی با اسباب بازی های خود ندارد در اولین فرصت باید در رابطه با اسباب بازی های او تجدید نظر کنید و شخصیت کودک خود را بیش از پیش مورد تحلیل قرار دهید.

با همه این تفاسیر در این جا چند سوال بوجود می آید که با پاسخ به آن ها می توانید به جواب اینکه چرا کودک با اسباب بازی بازی نمی کند برسید.

اسباب بازی ها به اندازه کافی چالش برانگیز هستند؟

اسباب بازی ها به اندازه کافی چالش برانگیز هستند؟

اسباب بازی ها بهترین وسیله برای ایجاد سرگرمی کودکان هستند. کودکان از این وسایل برای شناخت و درک بیشتر دنیای اطراف استفاده می کنند. بنابراین، باید دز زمان خرید اسباب بازی به سن و روحیات کودک توجه کافی داشته باشید و سطح مناسبی از چالش ها را برای او فراهم کنند.

به عنوان مثال، لگوها، قطعات کوچکی هستند که بازی با آنها کمی پیچیده است و ممکن است برای کودک در رده سنی تا 2 سال شما دشوار باشد، اما همان بازی ممکن است برای کودک 5 ساله شما به اندازه کافی چالش برانگیز نباشد.

کودک شما اسباب بازی های زیادی دارد؟

مهم نیست که چقدر انتخاب‌ها فوق‌العاده هستند، گاهی گزینه های زیاد و شلوغی بیش از حد، انتخاب درستی برای بازی باقی نمی‌گذارد و این میتواند از دلایل بازی نکردن کودک با اسباب بازی باشد. در این لحظات احتمالاً فرزندان شما به جای تصمیم گیری، احساس غرق شدن خواهند کرد.

آیا فرزندان شما برای بازی کردن به دیگران وابسته هستند؟

آیا فرزندان شما برای بازی کردن به دیگران وابسته هستند؟

آیا فرزندان شما هم با وجود اسباب‌بازی‌های جذاب و بسیاری که در اختیار دارند، همچنان به شما، دوستان، خواهر یا برادر و… وابسته هستند تا با آنها بازی کنید. خبر خوب این است که اصلا جای نگرانی نیست و این موضوع در فرهنگ ما بسیار رایج است.

اگر شماهم متوجه وابستگی کودکانتان برای بازی به دیگران شده‌اید، پیشنهاد می کنیم آن ها را به بازی های مستقلانه تشویق کنید. همچنین می توانید با حذف آهسته و تدریجی حضور خود در بازی های او شروع کنید.

آیا اسباب بازی های کودک قدیمی شده اند؟

آیا اسباب بازی های کودک قدیمی شده اند؟

مسئله دیگری که وجود دارد این است که ممکن است اسباب بازی ها کهنه شده باشند. وقتی اسباب‌بازی‌ها قدیمی می شوند، معمولا کودکان علاقه خود را از دست می‌دهند. ممکن است زمانی متوجه این موضوع شوید که کودک شما به اسباب‌بازی‌های دیگران علاقه نشان می‌دهد. این به این دلیل است که آنها بیش از حد با اسباب‌بازی‌های خود بازی کرده‌اند و دیگر برای آنها جذاب و هیجان‌انگیز نیستند. راه حل؟ خرید اسباب بازی های جدید!

تنوع بیشماری از اسباب بازی های جذاب و جدید را می توانید در فروشگاه نیماپروداکت پیدا کنید. این فروشگاه اسباب بازی مجموعه کاملی از انواع اسباب بازی ها را گرد آورده است.

رشد اجتماعی در کودکان چگونه رخ می‌دهد؟

رشد اجتماعی در کودکان چگونه رخ می‌دهد؟

رشد اجتماعی در اوایل کودکی بخش بزرگی از سلامت فرد، رفاه و شادی او را در طول زندگی تشکیل می دهد. رشد اجتماعی ارتباط مستقیمی رشد شناختی و عاطفی دارد و این نقاط عطف رشد، باعث ساخت پایه و اساس توسعه روابط با افراد یکدیگر، رفتار درست در موقعیت‌های چالش برانگیز و استرس‌زا و بسیاری از مهارت‌های دیگر هستند.

در رده سنی سه تا چهار سالگی، زمانی که کودک میتواند فعالیت‌های بیشتری را به تنهایی انجام دهد، احساس اعتماد به نفس در او توسعه پیدا می‌کند. توصیه می کنیم در این دوره، با کودکان اسباب بازی هایشان را به اشتراک بگذارید و برای بازی با آن ها زمانی را تعیین کنید. یکی از بهترین بازی ها برای کودکان در این دوره بازی های نمادین است. سعی کنید حتی ساده ترین قوانین را در بازی های کودکان رعایت کنید و این را از آنان نیز بخواهید.

از سن چهار یا پنج سالگی به بالا، کودکان شروع به شناخت بیشتر هویت خود می کند. در این دوران، اکثر کودکان با بچه های دیگر روابط دوستانه بیشتری ایجاد می کنند، خود را با دیگران مقایسه می کنند و افکار و احساسات دیگران را بیشتر درک می کنند و دیگر می توانند درست و نادرست را تشخیص دهند.

در چه مواقعی بازی نکردن کودک با دیگران نگران کننده است؟

در چه مواقعی بازی نکردن کودک با دیگران نگران کننده است؟

با توجه به اینکه ارتباطات و مهارت های اجتماعی کودک با روند بسیار آرامی رشد می کند و اینکه رشد اجتماعی به رشد عاطفی و شناختی کودک و درک او از احساسات و عملکرد دیگران مرتبط است، نتیجه می گیریم که تجربه های اجتماعی در دوران کودکی تأثیرات بسیار مهمی در روابط انسان در آینده آنها دارد.

نحوه ارتباط گرفتن در همه افراد یکسان نیست کودکان نیز از این مورد مستثنی نیستند. برخی از کودکان به طور ذاتی اعتماد به نفس بیشتری دارند در حالیکه برخی دیگر خجالتی هستند. این دو رفتار کاملاً طبیعی است اما معمولا کودکان خجالتی به سختی با دیگران ارتباط برقرار می کنند.

بازی یکی از راه های بسیار عالی در فرآیند رشد کودک به خصوص رشد اجتماعی او محسوب می‌شود. به این ترتیب باید مسائل و دلایل اینکه چرا کودک با اسباب بازی بازی نمی کند و یا اینکه نمی تواند با دیگران ارتباط بگیرد را مورد ارزیابی قرار دهید تا زودتر به رفع آن بپردازید.

آیا باید به بی میلی کودک نسبت به اسباب بازی اهمیت دهیم؟

آیا باید به بی میلی کودک نسبت به اسباب بازی اهمیت دهیم؟

نخستین نقش اسباب بازی ها در زندگی کودکان، سرگرم کردن و ایجاد احساس شادی و تفریح در آنهاست. به همین دلیل زمانی که کودکان با اسباب‌بازی های خود بازی نکنند، والدین به دنبال کشف دلیل اینکه چرا کودک با اسباب بازی هایش بازی نمی‌کند، می روند.

البته لازم به ذکر است که نقش اسباب بازی‌ها در زندگی کودک به مراتب فراتر از یک وسیله‌ی سرگرم کننده است. این وسایل وظایف مهمی در کنار شکل بچگانه و ساده‌شان دارند و بیشترین تأثیر را بر رشد ذهنی و جسمی و تقویت حواس بچه‌ها می‌گذارند.

چرا فرزندم بلد نیست به تنهایی بازی کند؟

چرا فرزندم بلد نیست به تنهایی بازی کند؟

بخشی مهمی از شخصیت کودکان در زمانی که به تنهایی بازی می کنند ساخته می شود. در سنین 2 تا 4 سالگی، کودکان به تدریج خود را به عنوان فردی مستقل از دیگران درک می کند. این دوره که عنوان “شروع استقلال” نام گرفته انرژی زیادی از کودک می گیرد.

در این دوره ، کودکان معمولا از تنهایی یا سر و صدا های معمول خانه می ترسند، به همین دلیل است که تنهایی را ترجیح نمی دهد، حتی تنهایی بازی کردن. در این دوران کودک هنوز مهارت لازم برای اطمینان دادن به خود را ندارد.

یکی از دلایل مهمی که فرزند شما بلد نیست به تنهایی بازی کند، حضور همیشگی شماست.ممکن است شما هیچوقت فرصت به تنهایی بازی کردن را به او نداده باشید و یا ممکن است کودک نیاز داشته باشد از عواطف شما نسبت به خودش مطمئن شود.

بازی نکردن کودک دو ساله با دیگران

بازی نکردن کودک دو ساله با دیگران

در این سن، کودک شما بیشتر با اطرافیان خود درگیر است، اما آنها همچنان ترجیح می دهند با والدین یا دوستان اصلی خود بازی کنند. در حال حاضر، فرزند شما باید بتواند روابط اجتماعی را شروع کند.

کودکان معمولاً در این سن به بازی های موازی می پردازند. این بدان معنی است که آنها به جای بازی با یکدیگر در کنار یکدیگر بازی می کنند. دکتر ویتنبرگ می‌گوید: «در این دوران تعامل زیادی با بچه‌ها وجود ندارد، اما هنوز هم مهم است که به کودک خود فرصت ارتباط با بچه‌های دیگر را بدهید».

معمولا بچه‌ها در این سنین بر سر اسباب‌بازی‌هایشان دعوا می‌کنند و دائما تکرار می کنند: “این مال من است!” البته اشتراک گذاری در این سن بسیار دشوار است، زیرا کودکان 2 ساله نمیتواند دیدگاه کودک دیگری را درک کند.

دکتر کالپیدو در این رابطه می گوید: رفتار اجتماعی کودکان نشان دهنده تفکر خودمحورانه است و رفتار آنها بر اساس خواسته های آنها هدایت می شود.

بازی نکردن کودک سه ساله با دیگران

بازی نکردن کودک سه ساله با دیگران

معمولا بازی های گروهی در این سن شروع می شود، بنابراین کودک شما شروع به ارتباط گرفتن با بچه های دیگر می کند. اما گاهی بچه ها همچنان به پدر و مادر و سایر نزدیکان خود وابستگی دارد به همین دلیل ممکن است کودک سه ساله شما تمایلی به بازی کردن با دیگران نداشته باشد.

در این مرحله مهم است که باید به کودک خود فرصت های زیادی برای گذراندن وقت با همسالان و دوستان خود بدهید. اما باید بدانید که کودک در این موقعیت های اجتماعی به کمک شما نیاز دارد.

مفهوم اشتراک گذاری هنوز برای کودکان 3 ساله سخت است، اما آنها می توانند با یکدیگر سازش کنند و به هم احترام بگذارند. کودکان در این سن برای حفظ بازی‌های خود و نشان دادن رفتارهای مثبت خود به یکدیگر، بیشتر مواقع اختلافات خود را با دوستان حل می‌کنند.

اگرچه آنها می توانند برخی از قوانین رفتاری و ایمنی را درک کنند، اما یادآوری های ملایمی در مورد اشتراک گذاری و گرفتن نوبت می تواند به رشد مهارت های اجتماعی آنها کمک کند.

بازی نکردن کودک ۴ ساله با دیگران

در این سن کودک شما از بازی با دیگران و تعامل با همسالان بیشتر لذت می برد. کودکان 4 ساله هنوز هم بر سر اشتراک گذاری اسباب بازی ها مشکل خواهند داشت، اما کودک شما می تواند مفهوم بازی های گروهی، رعایت قوانین و نوبت را به خوبی درک کنند.

کارشناسان می گویند این سن مناسبی برای ثبت نام بچه ها در کلاس های مختلف ورزشی ، هنر و … است. اما نکته مهم این است که فعالیت‌هایی را انتخاب کنید که قوانین یا محدودیت‌های زیادی وجود ندارد. در غیر این صورت، می تواند تجربه‌ی آنها خراب کند و باعث شود دیگر کودک به انجام آن بازی یا فعالیت برنگردد.

بازی نکردن کودک5 ساله با دیگران

در این سن، کودکان آگاهانه تر به تنهایی دوستان خود را پیدا کرده و انتخاب می کنند. کودکان در این دوره می توانند در بازی هایی شرکت کنند که شامل قوانین، انتظارات و همکاری است، که یکی دیگر از پیش نیازهای مهم برای نوع فعالیت هایی است که پس از شروع مدرسه در آن شرکت خواهند کرد.

حال اگر کودک ۵ ساله شما از تمایلی به بازی کردن با دیگران ندارد، به احتمال زیاد خجالتی است و یا اعتماد به نفس پایینی دارد. در این زمان بهتر است زمان بیشتری را برای فرزند خود صرف کنید و مهارت های اجتماعی او را تقویت کنید.

و در پایان…

همانطور که دیدیم، باید پاسخ اینکه چرا کودک با اسباب بازی بازی نمی کند را کشف کرد، زیرا می تواند باعث مشکلاتی در آینده آنها باشد و تاثیر زیادی در روحیه و رشد کودک بگذارد. توجه به بی میلی کودک به اسباب بازی و توجه به علایق و نیازهای او امری ضروری است. همچنین باید توجه داشت که بازی با اسباب بازی ها شاید تا حدی نیازهای کودک را برطرف کند اما هرگز نمی تواند به جای ارتباط مؤثر و روابط اجتماعی که باید با والدین، دوستان و همسالان خود داشته باشد، بگیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × پنج =