فرزند پروری

چرا اسباب بازی بهتر از موبایل و تبلت است؟

چرا اسباب بازی بهتر از موبایل و تبلت است؟

امروزه کودکان به جای بازی با همسالان خود و سرگرم شدن با اسباب بازی ها ، از بازی با تبلت و گوشی لذت می برند. علاوه بر این برخی والدین برای آرام کردن کودک نوپای خود از این نوع وسایل استفاده می کنند که ممکن است با این کار توانایی او را در یادگیری، تنظیم احساسات، مهارت های حرکتی و… مختل کند. همچنین، تکنولوژی با مهیا ساختن نیاز های کودک، توانایی خلاقیت و حل مسئله را از او می گیرد .

در ادامه شما را با تاثیر تبلت و موبایل بر کودکان بیشتر آشنا می‌کنیم تا متوجه شوید چرا اسباب بازی‌های ساده‌تر مانند خانه‌سازی، عروسک ها و اکشن فیگور ها برای رشد و پیشرفت کودکان انتخاب‌های بهتری به شمار می‌روند.

 

عوارض استفاده نادرست کودکان از تبلت و موبایل

کودکان به ویژه در سنین پایین به تحرک و فعالیت بدنی نیاز دارند . هنگامی که کودکان وقت زیادی را صرف بازی های رایانه ای و گوشی می کنند، ناخودآگاه از فعالیت ها و حرکت های آن ها کاسته می شود و در نتیجه ممکن است کودک دچار اضافه وزن، عدم هماهنگی بین اعضای بدن و مشکلات حرکتی و حسی شوند.

به گفته محققین استفاده ی مداوم کودک از فناوری های جدید، به میزان قابل توجهی افسردگی و اضطراب ، اختلالات احساسی، اختلال دو قطبی و سایر مشکلات رفتاری دوران کودکی را افزایش می دهد. همچنین اعتماد به نفس و روابط اجتماعی کودک را به خطر می اندازد.

تسلط کودک به اسباب بازی های مورد علاقه اش اهمیت زیادی دارد زیرا حس و تجربه ی پیروزی را در او زنده نگه می دارد. اینگونه کودک احساس توانمندی می کند و اعتماد به نفسش بالا می رود. در مقابل، در بازی های کامپیوتری و موبایل این مراحل یعنی یادگیری، تسلط و تجربه وجود ندارد و کودکان طی بازی بارها دچار شکست می شوند، در نتیجه اعتماد به نفس آنها پایین می آید.

از آنجا که ماهیت اکثر بازی های رایانه ای خشونت و جنگ است، این موضوع میتواند بر سلامت روانی کودک تاثیر منفی گذاشته و کودک با تقلید از آن دچار رفتار پرخاشگرانه شود. بنابراین والدین باید همواره مراقب  محتوای بازی کودکان باشند و اسباب بازی هایی را برای آن ها تهیه کنند که علاوه بر سرگرم کردن آن ها، سطح انرژی آن ها را کنترل و طرز تفکر آن ها سامان دهد.

استفاده از اسباب بازی های حرکتی و ورزشی مانند انواع توپ ها و فوتبال دستی که موجب تخلیه ی انرژی کودکان می شود به داشتن خوابی آرام کمک می کند و از این جهت به سلامتی کودک کمک می کند. همچنین در سنین بالاتر استفاده ی بیش از حد از گوشی و سایر وسایل دیجیتالی باعث خستگی و کاهش تمرکز در نتیجه کاهش یادگیری در کلاس های درسی می شود.

 

حرف آخر

اخیرا ، تبلت هایی توسط برخی از طراحان طراحی شده که قابلیت استفاده از اسباب بازی در کنار تکنولوژی را داراست. این طرح یادآور جایگاه ارزشمند اسباب بازی ها در رشد کودکان است. واقعیت این است که بازی های دیجیتالی بخشی جدا نشدنی از برنامه های سرگرمی بچه هاست اما می توان با طراحی های جدید با محتوای مناسب تر ، کاربری های بهتری برای این دست از وسایل ایجاد کرد. اینگونه  بچه ها می توانند ارتباطشان را با دنیای واقعی و اسباب بازی هایشان حفظ کنند.

همانطور که گفته شد کودکان از طریق بازی با اسباب بازی تمایل کمتری به استفاده از گوشی و یا تبلت خواهند داشت. فروشگاه اسباب بازی نیما یکی از بهترین و معتبرترین فروشگاه ها در این زمینه، این امکان را برای شما فراهم کرده تا متناسب با سن کودک بهترین اسباب بازی را برای عزیزان خود انتخاب و خریداری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

9 + 1 =