رشد و تغذیه کودک

رشد کودک شما وابسته به بازی و اسباب بازی است!

رشد کودک شما وابسته به بازی و اسباب بازی است!

بازی برای رشد مطلوب کودک ضروری است زیرا به رفاه شناختی، فیزیکی، اجتماعی و عاطفی کودکان و نوجوانان کمک می کند. همچنین فرصتی ایده‌آل و قابل توجه برای والدین فراهم می‌کند تا با استفاده از اسباب‌بازی‌ها به‌عنوان ابزار بازی و تعامل، به‌طور کامل با کودکان درگیر شوند. تکامل ادراکات اجتماعی از اسباب‌بازی‌های کودکان تا تسهیل‌کننده‌های حیاتی رشد اولیه مغز و کودک، والدین را در تصمیم‌گیری مناسب‌ترین اسباب‌بازی‌ها برای کودکانشان به چالش کشیده است.

بازی، فعالیتی است که کمک زیادی به یادگیری، خلاقیت، حل مسئله، رشد شخصیت، سلامت روان، رشد فرهنگی و رشد اخلاقی کودکان می‌کند. بازی فعالیتی است که باید همراه با آموزش رسمی باشد و حداقل به اندازه آموزش رسمی به رشد کودکان کمک می کند. اسباب بازی ها دارای تنوع بالایی هستند. پسران و دختران معمولاً اسباب‌ بازی‌ های متفاوتی دارند، و این مهم است که بدانیم چگونه بر رشد کودکان تأثیر می‌گذارند.

اسباب بازی و رشد کودک

ملاحظات کلی اسباب‌بازی‌ها از نظر تسهیل رشد شناختی، تعاملات زبانی، بازی‌های نمادین و وانمودی، حل مسئله، تعاملات اجتماعی و فعالیت‌های بدنی، در رشد کودک اهمیت دارند. تظاهر به شخصیت های اسباب بازی (مانند عروسک ها، حیوانات، و مجسمه ها) و اسباب بازی های مرتبط اشیاء (مانند غذا، ظروف، ماشین، هواپیما و ساختمان) می توانند استفاده از کلمات و روایت ها را برای تقلید، توصیف و کنار آمدن با شرایط و احساسات واقعی ترویج کنند. چنین بازی های تخیلی در نهایت رشد زبان، خودتنظیمی، تفکر نمادین را تسهیل می کند. مهارت حل مسئله از طریق بازی با “موارد دلخواه سنتی”، مانند بلوک ها و پازل ها و لگوها، می تواند مهارت های حرکتی ظریف و رشد شناختی را تقویت کند و مهارت های ریاضیات فضایی و اولیه را پیش بینی کند. استفاده از اسباب‌بازی‌ها در فعالیت بدنی (مانند بازی با توپ) این پتانسیل را دارند که رشد حرکتی را همراه با خودتنظیمی و تعامل با همسالان تسهیل کنند.

به طور کلی هر نوع اسباب بازی به نحوی حواس پنج گانه کودک شما را تقویت می کند. بازی انفرادی و گروهی هردو می تواند نقش پررنگی در رشد کودکان داشته باشند. بازی های گروهی باعث تقویت مهارت های اجتماعی می شوند و بازی های فردی نیز  (به ویژه برای کودکان بزرگتر، که برای آنها اکتشاف و بازی با اسباب بازی ها در زمان و سرعت خود می تواند خلاقیت، تحقیق، و مهارت های همسان سازی مستقل آنها را پرورش دهد) بسیار مفید است. به طور کلی، بهترین اسباب‌بازی‌ها آنهایی هستند که با مهارت‌ها و توانایی‌های رشدی کودکان مطابقت داشته باشند و رشد مهارت‌های جدید را تشویق کنند.

انتخاب اسباب بازی متناسب با سن کودک

بازی مهمترین فعالیت برای خردسالان و کودکان 3 تا 6 ساله است و به طور مستقیم به آموزش و رشد کودکان کمک می کند. انتخاب دقیق اسباب‌بازی‌ها می‌تواند کودکان را به بازی با دیگران، همکاری و توسعه مهارت‌های خاص سوق دهد. کودکان با استفاده از ‌بازی‌ها، مهارت‌ها و مدل‌های اجتماعی مختلف را به دست می‌آورند. کودکان پیش دبستانی اغلب با اسباب بازی های خود ارتباط برقرار می کنند که به عنوان پشتیبان گفتگوی درونی عمل می کند. نوجوانان نیز به دلیل بی میلی نسبت به یادگیری برخی دروس، دچار اختلال و تضعیف در دروس خود می شوند این یکی از معضلات جامعه برای آینده است. درحالی که امروزه انواع بازی های آموزشی وجود دارد و به نوجوانان به شکلی آسان و همراه با سرگرمی آموزش هایی را منتقل می کنند.

قرار گرفتن در معرض رسانه های الکترونیکی و بازی با اسباب بازی ها

در این روزهایی که ما به دنبال راه‌حل‌هایی برای عدم اعتیاد کودکان به رسانه های دیجیتال هستیم، بازی و اسباب‌بازی به عنوان یک جایگزین مهم ظاهر می‌شوند. امروزه رسانه های تعاملی مانند گوشی ها و تبلت ها در بین کودکان طرفداران بسیاری پیدا کرده است. جایگزینی اسباب‌بازی‌های ابتدایی با «اسباب‌بازی‌های فناوری» می‌تواند تغییرات اساسی در رشد ذهنی کودکان داشته باشد. این به طور بالقوه خطرات شناخته شده قرار گرفتن در معرض رسانه های الکترونیکی مانند ترویج رفتار پرخاشگرانه و چاقی را برای کودکان و نوجوانان افزایش می دهد. پتانسیل این خطرات به ویژه در زمینه خشونتی که به عنوان طنز یا موجه به تصویر کشیده می شود بسیار زیاد است، که می تواند رفتار پرخاشگرانه را تقویت کند و کودکان را نسبت به خشونت حساسیت زدایی کند. اگرچه پیشنهاد شده است که ممکن است مزایای یادگیری در ارتباط با رسانه های تعاملی وجود داشته باشد، اما در حال حاضر هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد مزایای احتمالی رسانه های تعاملی با مزایای بازی های فعال، خلاق، عملی و وانمودی با اسباب بازی های سنتی تر مطابقت دارد. همچنین، کودکان باید از دستان خود برای کاوش و دستکاری برای تقویت نواحی در مغز مرتبط با یادگیری فضایی و ریاضی استفاده کنند تا تاثیر اسباب بازی ها را به وضوح مشاهده کنیم.

نتیجه گیری

بازی ها از سنین خردسالی نیمی از زندگی کودکان را تشکیل می دهند و کودکان از طریق بازی ها بسیاری از مهارت های خود را تقویت کرده و فرا میگیرند، اسباب بازی های مختلف تاثیر زیادی در آینده کودکان دارند که انکار ناپذیر است. همچنین به اندازه آموزش های رسمی برای کودکان اهمیت دارند، چه بسا بهتر است نسبت به انتخاب آنها برای رشد کودکان خود بی تفاوت نباشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × 2 =