فرزند پروری

ربات های اسباب بازی و تاثیر آنها بر درمان کودک

ربات های اسباب بازی و تاثیر آنها بر درمان کودک

این مقاله در مورد استفاده بالقوه از اسباب بازی های ربات و انسان نما در درمان اوتیسم بحث می کند. ربات ها به طور خاص برای درگیر کردن کودکان در بازی های تعاملی تقلیدی طراحی شده است.

فناوری تعاملی در درمان اوتیسم

بیش از سی سال است که محققان در حال بررسی استفاده از انواع ربات ها در آموزش و درمان بوده اند. صنعت اسباب بازی امروزه با ارائه انواع ربات های اسباب بازی در قالب شخصیت های مختلف و… زمینه یادگیری و درمان کودکان را فراهم کرده و کودکان را برای ورود به جامعه آماده می کند. ربات ها انواع متنوعی دارند: ربات های جنگی با قابلیت تیر اندازی برای پسر بچه ها جذابیت زیادی دارد. ربات ها از هر نوعی که باشند در زمان کمی تبدیل به یک دوست خوب برای کودک شما خواهند شد. امروزه بچه ها به اسباب بازی هایی که قابلیت حرکت دارند و یا موزیکال هستند واکنش بیشتری نشان می دهند زیرا می توانند مدت ها آن ها را سرگرم کرده و از یک بازی تکراری خارج کنند و به یک دوست برای آنها تبدیل شوند.
بازی با ربات ها مزایایی بسیار برای کودکان شما دارد که عبارتند از : ذهن بچه ها را برای مواجه شدن با دنیای رباتیک در آینده آماده می کند، سرگرم کنندگی بسیار بیشتر نسبت به فیگور های ساده دارد، درک بچه ها را از دنیای تکنولوژی امروز بالا میبرد و با دنیای رباتیک آشنا می کند، قوه تخیل را پرورش میکند. تمرین ساخت این ربات‌ها فرصت شرکت در مسابقه روباتیک را به کودکان و نوجوانان می‌دهد. حواس پنج گانه را تقویت می کند. ممکن است کودک شما علاقه خاصی به ربات ها پیدا کند و در آینده بتواند در این زمینه توانمندی و موفقیت هایی کسب کند پس نباید این مزایا را نادیده گرفت .

افراد مبتلا به اوتیسم اغلب به طور طبیعی با فناوری رایانه تعامل دارند و از آن به شیوه ای اکتشافی و خلاقانه استفاده می کنند. یک ربات انسان نما ممکن است به عنوان یک کمک درمانی برای کودکان مبتلا به اوتیسم استفاده شود. روش‌های آموزشی برای کودکان مبتلا به اوتیسم اغلب مبتنی بر جلسات آموزشی بسیار ساختار یافته است  که در آن کودکان به صراحت تشویق می‌شوند تا با هم تماس چشمی برقرار کنند، به نوبت در یک محیط اجتماعی قرار بگیرند، حالات صورت را با احساسات مرتبط کنند.

توجه به رشد کودکان

بزرگ شدن در یک خانواده انسانی به این معنی است که زمان زیادی صرف تعاملات اجتماعی کودکان می شود. به ویژه نوزادان توجه زیادی را به خود جلب می کنند. بازی‌های تعاملی تقلیدی و ریتمیک (شامل صداها و حرکات بدن) بین نوزادان و مراقبین، مانند تقلید و نوبت‌گیری، نقش مهمی در رشد شناخت اجتماعی و ارتباطات دارند. کودکان آماده برای برقراری ارتباط به دنیا می‌آیند که می‌توانند در تعاملات ریتمیک با انگیزه‌های شرکای دلسوز واکنش متقابل انجام دهند.

تقلید نقش مهمی در بازی و یادگیری اجتماعی در انسان ها، از جمله بزرگسالان و کودکان دارد. برای کسب مهارت‌های اجتماعی، از تقلید آواز در بازی‌های زبانی گرفته تا تقلید حرکات بدن (مثلاً زمانی که به او آموزش می‌دهند چگونه بند کفش ببندند) لازم است.

یادگیری زمانی مؤثر است که کودکان بر اساس بازسازی فعال دانش و پیش فرض های موجود، درک جدیدی ایجاد کنند. بازی های رباتیک در زندگی کودکان اهمیت زیادی دارد زیرا می تواند احساسات و تخیل آنها را آزادانه منعکس کند.

از این منظر، اسباب‌بازی‌های رباتیک که واقعیت فیزیکی را با واقعیت مجازی ترکیب می‌کنند، می‌توانند گزینه مناسبی برای یادگیری و درمان کودکان باشند. اسباب بازی ها به طور کلی برای تقویت روح و رشد کودکان ضروری هستند و تغذیه روح آنها هستند، چه بسا اگر این اسباب بازی ها تعاملی باشند و کودک شما در حین بازی حس بازی با یک اسباب بازی تعاملی مانند انواع ربات ها و… را حس کند احساس تنهایی نکرده و از بسیاری از آسیب های دوران کودکی نیز در امان خواهد ماند و علاوه بر آن جنبه درمانی برای کودک نیز خواهد داشت.

انتخاب صحیح ربات های اسباب بازی

برای انتخاب صحیح این اسباب بازی های هوشمند ها باید با توجه به علاقه کودک خود شخصیت رباتیک را انتخاب کنید. اگر به دنبال ربات هایی هستید که فقط جنبه درمانی داشته باشند قابل ذکر است که تمامی ربات ها این ویژگی را دارند و به نوعی هوشمند طراحی شده اند که کودکان شما را با خود درگیر کرده و بتواند انواع مهارت ها را در کودکان شما رشد دهد.

نتیجه گیری

به‌طورکلی نتایج پژوهش حاضر نشان داد اسباب بازی های هوشمند و ربات ها برای درمان و یادگیری کودکان بسیار مفید هستند و تاحدی کودکان را از بیماری هایی مانند اوتیسم نجات داده و باعث ورود کودکان شما به اجتماع می شوند ربات ها باعث رشد مهارت های مختلف در کودکان شما شده و  نقش مهمی در رشد شناخت اجتماعی و ارتباطات دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه + 18 =