رشد و تغذیه کودک

تاثیر بازی در رشد کودکان

تاثیر بازی در رشد کودکان

بازی ها جایگاه مهمی در تربیت کودکان دارند. آن ها  به جای خواندن، گوش دادن و فهمیدن، با دیدن و انجام دادن یاد می گیرند. بازی یک “شغل” مهم برای بچه ها  است و آنها میتوانند دنیای واقعی را از این طریق درک کنند . همچنین بخش مهمی از رشد کودک را فرا می گیرد و برای  آنان  همانند نفس کشیدن یک امر حیاتی است  و به نوعی غذاي رواني است ، زیرا از این طریق درونیات خود را نشان می دهد و با محیط اطراف ارتباط برقرار می کند.

فواید بازی برای کودکان

. تحریک اولیه‌ی رشد مغز

سرگرمی های کودک می‌توانند از جهات مختلف به تقویت رشد مغزی کمک کنند. مغز کودکان به تعداد زیادی ارتباط‌دهنده‌ی بین سلول‌های عصبی یا سیناپس مجهز است. تولید بیش از حد سیناپس اجازه می‌دهد تا اطلاعاتی که در سال‌های اولیه کسب می‌شوند به شکل بنیادین در مغز ذخیره شوند. این ذخیره‌سازی بنیادین به تجربیات کاملی در زندگی نیاز دارد که در یک محیط غنی از بازی‌های حسی و حرکتی کسب می‌شوند. اگر این تجربه‌ها وجود نداشته باشند، سیناپس‌های مربوطه از بین می‌روند.

مهارت های اجتماعی

وسایل بازی کودکان  تاثیرات غیرقابل انکاری برای مهارت های اجتماعی آنها دارند، در گروه های مختلف  کودک با دوستان خود ارتباط برقرار کرده و از این طریق کارگروهی را فرا گرفته و به تاثیرات مثبت آن پی می برد، همچنین در انواع  سرگرمی های  تک نفره مهارت های اجتماعی را از طریق آشکار ساختن درونیات خود فرا می گیرد.

اسباب بازي ها زير بناي يادگيري كودكان بوده و رشد جسمي، اجتماعي، عاطفي و ذهني كودك بستگي به اين فعاليت دارد . همچنین آنها از طريق تعامل با بچه هاي ديگر و بزرگسالان به خود و روابطشان با ديگران پي مي برند و مهارت های عمومی خود را تقویت می کنند .

تقویت هوش

بازی در دوران کودکی با داشتن هوش بیشتر در سنین بالاتر ارتباط دارد. از پژوهش‌های انجام شده در این زمینه نتایج جالبی به دست آمده است. این پژوهش‌ها نشان دادند که اگر برای نوزادان شرایطی فراهم شود که به صورت منظم فعالیت کنند، آن‌ها در سه سالگی بهره‌ی هوشی بالاتری خواهند داشت. بعضی از روان‌شناسان بعد از تجزیه و تحلیل نتایج به دست آمده، این نظریه را تأیید کردند که بازی می‌تواند رشد شناختی، زبانی و اجتماعی کودک را تقویت کند.

مهارت های حل مسئله و چالش ها

بازی کردن به کودکان کمک می‌کند مهارت های حل مسئله را فرا گیرند. وقتی کودکان در فعالیت های مختلف از بزرگترها تقلید می‌کنند، با چالش‌های زندگی بهتر آشنا می‌شوند. همچنین آن‌ها فرصتی پیدا می‌کنند تا با مشکلات مواجه شوند و آن‌ها را حل کنند.

در واقع این فعالیت ها فرصت‌های امنی برای کودکان هستند تا بتوانند در آن‌ها مهارت‌ها و نقش‌های اجتماعی لازمشان را تمرین کنند. فرزندان شما در بازی های آموزشی ممکن است چندین بار به یک چالش برخورد کند اما همچنان تداوم در حل کردن آن و رسیدن به نتیجه دلخواهش را داشته باشد  .

درک احساسات

کودکانی که قدرت رویاپردازی بالایی دارند، توانایی سرگرم کردن خود را نیز دارند . همچنین، کودکانی که بیشتر مواقع مشغول سرگرمی هستند، بهتر با شرایط مختلف منعطف می‌شوند، تعاملات اجتماعی بیشتری دارند، در بین هم‌سالان خود محبوب‌تر هستند و همدلی بیشتری از خودشان نشان می‌دهند. همدلی یکی از اصول مهم برای پیشرفت مهارت‌های اجتماعی است. چنین کودکانی در آینده افکار و احساسات دیگران را بهتر درک می‌کنند.

یادگیری دروس مختلف

امروزه با پیشرفت تکنولوژی، کودکان شما می توانند دراین  حین علاوه بر تخلیه انرژی خود، از آموزش های مختلف نیز بهره ببرند. کودکان با ورود به مدرسه دچار دوگانگی شده و ممکن است در یادگیری برخی دروس ضعیف باشند، امروزه انواع بازی های آموزشی مختلف ریاضی, علوم و… وجود داشته و کودک شما می تواند قبل از ورود به مدرسه تاحدی با دروس آشنا شود.

تقویت مهارت های حرکتی

فعالیت‌های بدنی، مهارت‌های حرکتی، قدرت و استقامت را تقویت می‌کنند و در ارتقای سطح سلامت جسمانی کودک تأثیر دارند.

سخن پایانی

هر فرد برای رشد ذهنی و اجتماعی خود، نیازمند اندیشه و تفکر است و وسایل بازی برای کودکان ، خمیر مایه این تفکر و اندیشه است. آمادگی جسمی و روحی برای مقابله با مشکلات بخشی از فلسفه ی بازی کودکان است. بنابراین، هر چه کودک درگیر فعالیت های گسترده تر، پیچیده تر و اجتماعی تر باشد از مصونیت روانی بیشتری برخوردار می شود. کشف دنیای اطراف بخش دیگری از  این  فلسفه بازی است که کودک حس کنجکاوی خود را از این طریق ارضا می کند و مهارت های مختلفی را فرا میگیرد. با اسباب بازی ها زمینه را برای رشد کودک خود فراهم خواهید کرد. فروشگاه اسباب بازی نیما با برخورداری از متنوع ترین اسباب بازی ها بنیان این رشد را برای دلبندان شما فراهم خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × سه =