رشد و تغذیه کودک

اسباب بازی های تعاملی و تاثیر آن بر کودکان

اسباب‌بازی‌ های دیجیتال فرصتی را برای کشف داربست‌های نرم‌افزاری از طریق رابط‌ های ملموسی که به رایانه رومیزی متصل نیستند، ارائه می‌دهند. اسباب‌بازی‌ های تعاملی مورد بحث، شخصیت‌های کارتونی شیک و نوازش با حسگرهای تعبیه‌ شده هستند که می‌توان آنها را فشرده کرد تا بازخورد گفتاری را از اسباب‌ بازی برانگیخت.

اسباب بازی های تعاملی

یادگیری زمانی مؤثر است که کودکان بر اساس بازسازی فعال دانش و پیش فرض های موجود، درک جدیدی ایجاد کنند. در طول رشد مهارت‌های سوادآموزی در سنین پایین، کودکان ممکن است در یادگیری خواندن و نوشتن با مشکلاتی مواجه شوند، در صورتی که تصوری از ماهیت بازنمایی زبان نداشته باشند. شورای ملی تحقیقات پیشنهاد می کند که کودکان خردسال باید سیستم های بازنمایی را در طول رشد اولیه سواد خود بیاموزند. بچه ها بسیاری از مهارت های لازم برای رسیدن به سواد را قبل از مرحله آمادگی خواندن به دست می آورند که به عنوان مهارت های پیش خواندن نیز شناخته می شود. کسب این مهارت‌ها چارچوب مفهومی لازم برای دستیابی به مهارت‌های سطح بالاتری مانند روانی تشخیص شروع (صداهای ابتدایی)، روانی تشخیص حروف، تقسیم‌بندی واجی و در نهایت آگاهی واج‌شناختی را فراهم می‌کند که مستقیماً به تسلط در خواندن پیوند دارد .کسب چنین مهارت هایی سلسله مراتبی است، به طوری که کودکان معمولاً قبل از تسلط بر مهارت های سطح هجا، بر مهارت های سطح کلمه تسلط دارند. حتی اگر رایانه‌ها به ایجاد محتوای پویا و توسعه سیستم‌های تعاملی پیچیده اجازه می‌دهند، هنوز دشوار است که کودکان را در تنظیمات واقعی با استفاده از رسانه‌های محاسباتی مبتنی بر صفحه نمایش درگیر کنیم.  کامپیوترهای معمولی از تعامل همزمان و تجربه اکتشافی فیزیکی که برای کودکان پیش دبستانی بیشتر آشناست پشتیبانی نمی کنند.

فن‌آوری‌های هوشمند به منظور ادغام نوآوری‌ های تکنولوژیک با چندین سیستم سازگار شده‌اند. این فناوری‌ها نسبت به فناوری‌های سنتی قبلی، قابلیت‌های بیشتری برای رفع نیازهای انسان دارند. به عنوان مثال، ارائه محتوای چند رسانه ای و ارائه بازخورد فوری می تواند به طور موثر با این فناوری های هوشمند به دست آید. اسباب‌بازی‌ها نیز با این فناوری‌های هوشمند مانند رایانه‌ها، نرم‌افزارها و مواد دیجیتال ویژگی دیجیتالی پیدا کرده‌اند. این اسباب بازی های جدید را می توان اسباب بازی های هوشمند نامید. مزیت ارائه شده توسط این اسباب بازی های هوشمند این است که با ادغام رسانه دیجیتال با اسباب بازی های سنتی، محیط بازی غنی را از نظر استفاده چند رسانه ای و قابلیت استفاده تعاملی فراهم می کنند. همانطور که Lampe و Hinske (2007) بیان کردند، غنی سازی اسباب بازی های سنتی با افزودن محتوای چند رسانه ای می تواند کیفیت بازی فانتزی را افزایش دهد و محیط خلاق تری را برای کودکان فراهم کند. اسباب‌بازی‌های هوشمند می‌توانند چندین جایگزین برای کودکان فراهم کنند، مانند حمایت از بازی مشارکتی، واکنش فعال و بازی تخیلی.

بازی فانتری

بازی فانتزی در زندگی کودکان اهمیت زیادی دارد زیرا می تواند احساسات و تخیل آنها را آزادانه منعکس کند. همانطور که تریونفی و ریس (2009) گزارش کردند، رابطه مثبتی بین بازی فانتزی و توانایی داستان سرایی کودکان وجود دارد. مشابه این دیدگاه، کاسل و ریوکای (2001) بیان کردند که بازی فانتزی کودکان را قادر می‌سازد تا امکانات دنیای درونی خود را بدون مواجهه با مشکلات آشکار کنند. بازی فانتزی را می توان ترکیبی از واقعیت فیزیکی با دنیای تخیلی کودکان دانست. از این منظر، اسباب‌بازی‌های هوشمندی که واقعیت فیزیکی را با واقعیت مجازی ترکیب می‌کنند، می‌توانند گزینه مناسبی برای کودکان برای شرکت در بازی‌های فانتزی از جمله داستان‌گویی، نقش‌آفرینی و غیره باشند. مزیت ارائه شده توسط این اسباب بازی های هوشمند این است که آنها واقعیت ترکیبی را با ترکیب واقعیت های فیزیکی و مجازی ارائه می دهند و کودکان هر دو این حس را باهم تجربه می کنند و در این حین انواع مهارت های اجتماعی، شناختی، فیزیکی و… آن ها نیز تقویت میشود. اسباب بازی ها برای تقویت روح کودکان ضروری هستند و تغذیه روح آنها هستند، چه بسا اگر این اسباب بازی ها تعاملی باشند و کودک شما در حین بازی حس بازی با یک اسباب بازی تعاملی مانند انواع ربات و… را حس کند احساس تنهایی نکرده و از بسیاری از آسیب های دوران کودکی نیز در امان خواهد ماند.

نتیجه گیری

به‌طورکلی نتایج پژوهش حاضر نشان داد اسباب بازی های تعاملی برای کودکان بسیار مفید هستند و کودکان از طریق آنها انواع مهارت ها را فراگرفته و اجتماعی میشوند؛ این بازی در زندگی کودکان بسیار حائز اهمیت می باشد زیرا میتواند احساسات و رویاهای کودکان را آزادانه منعکس کرده و کودکان در رویاهای خویش زندگی کنند، از این طریق تجربه کسب کرده و در آینده نیز از این تجربه ها درس بگیرند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفت + دوازده =